06.05.2016
Karakter Mutfağı: Irene ya da Miele
“Modern Bir…”
Giuseppe M. Gaudino yönetmenliğindeki “Per Amor Vostro” ile geride bıraktığımız Venedik’ten “En İyi Kadın Oyuncu” ödülüyle dönen Valeria Golino’nun sadece başarılı bir text okuyucusu değil aynı zamanda bir filmi de pek ala yönetebileceğini kanıtladığı bir film “Miele (Bal – 2013)”. Deneyimli oyuncunun ilk uzun metrajlı filmi olma özelliğini sırtlanan Miele’de yönetmenin büyütüp beslediği ilk çocuğu Irene’e nefesini ise Jasmine Trinca üflüyor.
Babasının ve çevresinde aslına bakarsanız pek de samimiyet içine girmediği insanların onu bir üniversite öğrencisi kimliğiyle tanıdığı Irene, Miele ya da Bal kod adıyla bir nevi düşünceli bir Azrail kimliğini cüzdanında daha ön sıralarda taşımaktadır. Anne Valeria Golino’nun ilk çocuğuna yüklediği bu dosyası kalın görevde Irene, kısa ve öz bir biçimde ölümü bekleyen insanlara daha fazla acı çekmemeleri ve rahat bir uyku eşliğinde hayata veda etmeleri için ön ayak olmaktadır. Sadece Meksika sınırları içinde bulunan ve temelinde bir köpek ilacı olarak üretilen tıbbi madde için Irene her defasında seyahat etmekte ve hastaları için bu ilacı tedarik etmektedir. Basit ve bahsi bu denli sade olarak algınabilecek öyküde başat kırılma ise Irene’e başvuran bir hastanın aslında hasta değil; sadece hayattan alacağı zevk olgusunu yitirmiş ve bu evren ile bağını koparmak isteyen biri oluşu. Karakter profiline eklemlediğimiz ‘modern azrail’in diğer bir özelliği ise şöyle başlıyor: “Vazgeçmeniz için geç değil; devam etmeyebilirim”.
Filmsel uzamın yeni bir ivme kazandığı bu anlarda karakter Irene, teslim ettiği ilaçları almak için debelenmekte ve ölüm isteğine kapılarını açan, yeni pencerelerle tanışmakta. Onun için adaletli yahut düşünceli bir Azrail mi demeliyiz öyleyse? Kulaklığını takıp son ses müzik dinleyerek rehabilite olan, günlük kullanım için olan bisikletin gidonunu hiç çekinmeden dağlık yola vuran, Roma’ya pek de uzak olmayan bir sahil şeridinde sonsuzluğu, sınırlandırdığı dalış kıyafetiyle deneyimleyen genç bir kadın o. Misyonunu belli prosedürler içinde gerçekleştiren, gerçekleştiremediğindeyse bir yürüyen merdiven bandında göz göze gelmektedir başı yastıkta olanlarla. Ruhani olarak büyük bir çöküntü içine girdiği Bay Carlo’nun ölüm amacı ile birlikte Irene, edimsel olarak gerçekleştirdiği eylemlerin psikolojik ve ruhani altyapısı içinde yoğun bir bulutun altında pedal çevirmeye başlar artık. Çeşidini, cinsini ya da dokunduğu doğrultunun ilk bazından daha başka tarafa giden ve oldukça ucu açık yapısında ölüme sebep olan olgunun parametresinde kulaç atmaya başlar artık. Bir vakit başucunda eğilip ilaç hazırladığı insanlarla ya göz göze gelmekte ya da yeni öğretiler alımlamaya başlamaktadır genç kadın. Bozulmaz yapısı ve sonsuzluğu taşıdığı bavuluyla Miele’in baktığı uçuş bilgi ekranında yeni rotası İstanbul ve Süleymaniye Cami. Minaresi beş santim esneyebilen fizik kurallarına aykırı bu yapının gözlemleyicisi geldiği yerde tavlada yanlış hamle yapan bir kadın, daha doğrusu Irene, Miele ya da modern bir…