08.01.2017
Altın Küre Ödülleri 2017
Her yıl Oscar ödüllerinin habercisi olarak görülen ödüllerden biri olan Altın Küreler, adaylık anlamında ödül sezonunu takip eden kitleye kılavuzluk yapsa da, aslında Oscar ile benzer kararları tam olarak almıyor. Zaten Altın Küre Ödülleri “dram” ile “komedi / müzikal” dalını ayırdığı için kimi ciddi adayların bu ödül töreninde karşılaşmamasına neden oluyor. O halde gelin ödül törenindeki kategorilere ve kimlerin ödül alma ihtimalinin daha fazla olduğuna bakalım.
EN İYİ FİLM
Dram kategorisine baktığımızda çeşitli eleştirmen birlikleri tarafından en çok ödüle boğulan film olan Moonlight açık ara favori olarak gözüküyor. Ancak yabancı basın birliğinin ödülleri olduğu için Manchester by the Sea filmini de hafife alamayız. Bu iki film arasında yarışın geçmesi olası görünüyor. Diğer adaylar daha çok prestij ve takdir anlamında listede yerlerini almışlar. Zaten söylenenler doğruysa Moonlight bu yılın en iyi filmi olma olasılığı nedeniyle yapımcıları bu ödülü parmaklarının arasında hissediyordur.
Komedi kategorisinde ise La La Land tarif edilemeyecek kadar rahat görünüyor. Bu yılın ödül sezonunda Moonlight’ın en büyük rakibi olan film, tür ayrımının avantajını kullanarak bu ödülü cebine koydu bile. Bu filme ille de rakip yaratmak istersek popüler çizgi roman uyarlaması Deadpool ve Meryl Streep’in oyunculuk gösterisi sergilediği Florence Foster Jenkins aday gösterilebilir.
EN İYİ YÖNETMEN
Yönetmenlik anlamında yine aynı filmleri söylemek mümkün görünüyor. La La Land ile Damien Chazelle ve Moonlight ile Barry Jenkins bu yılın zirvedeki isimleri olarak yorumlanabilir. Chazelle adeta stil filmi diyebileceğimiz La La Land’de gösterişli bir yönetmenlik gösterisi sergilerken, Moonlight daha çok oyuncu yönetimindeki güçlü elini kullanmaya çalışacak. Chazelle daha favori görünse de, Jenkins tepesinde ödülü bekliyor.
EN İYİ SENARYO
Altın Küre Ödülleri’nde özgün ve uyarlama diye iki kategori olmadığından dolayı, yine senaryo anlamında tüm adayların en iyileri gözükenler adaylıktaki yerlerini almışlar. Moonlight ve Manchester by the Sea’nin bu dalda ellerinin güçlü olduğunu söyleyebiliriz. Manchester by the Sea adeta senaryo anlamında filmin gövde gösterisi yaptığı söylenebilir. Bu açıdan Manchester by the Sea bir adım önde görünüyor. Diğer adayları gözden geçirdiğimizde La La Land hikâyesinden çok, görsel yapısıyla var olan bir film olduğundan dolayı onu dışarı atabiliriz. Nocturnal Animals ve Hell or High Water ise çeşitli eleştirmen birlikleri tarafından fark edilseler de, hikayelerinin çok da üstün fark yarattığı söylenemez. Biri yönetmeni, diğeri ise oyuncu performanslarıyla yükselen bir iş olarak senaryo dalında formalite olarak bulunuyorlar.
EN İYİ KADIN OYUNCU
Dram kategorisinde Natalie Portman’ın Jackie filmiyle bir adım olduğunu söylemek yanlış olmaz. Hala Oscar’ın da en büyük favorisi olan oyuncuyu, bu kategoride zorlayabilecek tek oyuncu Elle ile Isabelle Huppert gözüküyor. Eleştirmen birlikleri adeta Fransız Meryl Streep benzetmesi yaparak bağrına bastığı oyuncu bu dalda kazanırsa Oscar’a da eli güçlü olarak girebilir. Aksi takdirde Portman, komedi kategorisinden Emma Stone ile yüzleşmeyi bekleyecek.
Komedi / müzikal kategorisinde adeta ödül alsın diye konumlandırılmış rolünü Emma Stone iyi kullanmış gibi gözüküyor. La La Land’deki performansı gerçekten de baş döndürücü denilebilir. Bu kategoride onunla yarışabilecek kalibrede olan tek kişi ödül arsızı Meryl Streep denilebilir. Florence filminde yine çok üst düzey bir performans sergiledi. Ancak film o kadar gürültü koparmadığı için geri planda kalmış gözüküyor. Üstelik evinde adeta Altın Küre koleksiyonu da vardır. Bu yüzden Emma Stone rahat gözüküyor.
YARDIMCI KADIN OYUNCU
Bu kategoride de tür ayrımı olmadığından dolayı çoğunluk dram oyuncularından olmuş. Ödül sezonu başında en iyi kadın oyuncu kategorisinde gösterilecekken, yapılan kampanya sonucunda yardımcı kadın oyunculuğa getirilen Viola Davis, Fences filmiyle bu kategorinin favorisi konumunda diyebiliriz. Ancak tabii ki rahat değil. Manchester by the Sea ile Michelle Williams ve Moonlight ile Naomi Harris Davis’i ciddi anlamda rahatsız ediyorlar. Ancak Davis artık Oscar için kendine güveniyor ve bundan önceki son iki engelden biri olan Altın Küre’yi kazanıp eli güçlü bir şekilde Oscar’a uzanmak istiyor.
EN İYİ ERKEK OYUNCU
Dram kategorisinde Casey Affleck neredeyse tüm ödülleri toplayarak şans verilmeyen sezonda bu sene “Oscar benim” dedi. Herkesin mutlaka favorisi Denzel Washington’ken, Affleck insanın midesine bir yumruk gibi gelen ve insanın içini dağlayan sakin performansıyla bu sene her ödüllerin açık ara favorisi konumda… Diğer adaylar ise onu alkışlamakla yetinecekler.
Komedi kategorisi ise genel anlamda sürprizlere açık diyebiliriz. Kağıt üstünde La La Land ile Ryan Gosling ödüle ulaşacak gibi gözükse de Altın Küre net favori olmayan oyuncuların kategorilerinde kimi zaman sürprizlere izin veriyor. Örneğin Gosling’in bu kategorideki rahatlığından faydalanmak isteyen Deadpool ile Ryan Reynolds gerçeği var. Adeta filmi tek başına sürükleyen oyuncu aslına bakarsanız bu yılın en iyi komedi performansına imza attı. Ancak filmde daha çok maske ve ağır makyajla yer aldığından, bu durum handikap yaratıyor. Florence Foster Jenkins filminde hatırı sayılır performansıyla dikkat çeken Hugh Grant’ın genelde yardımcı oyuncu kategorisinde görmeye alışık olduğumuz düşünürse, boşluk nedeniyle aday gösterileceği söylenebilir. Kim bilir reklam konusunda insanları mest ettiğini söyleyenler de var. Colin Farell ile Jonah Hill ise bu kategoriye formalite icabı aday olsalar da ikisinin de ayrı ayrı çok iyi olduklarını ve adı ödülle eşleşen çoğu oyuncuya göre bu ödülü hak ettileri söylenebilir.
EN İYİ YARDIMCI ERKEK OYUNCU
Bu kategoriye baktığımızda çok da söze gerek yok gibi gözüküyor. İzleyicilerin daha çok House of Cards dizisinden tanıdığı Mahershala Ali, Moonlight’taki performansı ile tüm ödülleri neredeyse süpürdü. En büyük rakibi olan Hell or High Water ile adaylık alan Jeff Bridges bu sene onu oturduğu yerden izledi. Son beş filminde neredeyse aynı performansı gösteren Bridges’ın adaylığı dahi bir prestij diyebiliriz.
YABANCI DİLDE EN İYİ FİLM
Bu kategoride bu sene ağır favori filmlerin olmadığını söyleyebiliriz. Eleştirmen birliklerinden bolca ödül toplayan Chan-wook Park filmi The Handmaiden ne yazık ki Altın Küre tarafından görmezden gelindi ve adaylık çıkmadı. Buna göre genel tabloda bakıldığında Toni Erdmann diğer filmlere göre önde gözüküyor. Avrupa’nın âşık olduğu film, yabancı basın birliği tarafından kayıtsız kalınmayacaktır. Ancak Toni Erdmann’ın en iyi film zaferinin dahi Oscar’ın garantisi olmadığına dair uyarı yapmamızda yarar var. Neruda güçlü sinemasıyla Latin oylarını almaya çalışsa da Oscar’ın görmezden gelmesi işine gelmedi. Aynı şey Elle için de geçerli denilebilir. Divines’ın ise aday gösterilmesi bile başarı denilebilir. Bu durumda Salesman sürpriz yapmazsa Toni Erdmann’a Altın Küre hayırlı olsun.
DİĞER KATEGORİLER
Animasyon dalında Kubo and the Two Strings ile Zootopia arasında kıyasıya bir çekişme olacağı kaçınılmaz görünüyor. Sezonun başından beri ağır favori olan Zootopia ödüle bir adım daha yakın gözüküyor. Ancak Kubo’nun son dönemlerde fazlaca destek görmesi ve bu rüzgarın etkisiyle ödüle uzanması da şaşırtmayacaktır.
En iyi şarkı ve en iyi müzik kategorilerinde La La Land rakipsiz gözüküyor. Bu yüzden tartışmaya bile gerek yok.